Ψαλτήριον Με Σύντομη Ερμηνεία Τρεμπέλα (ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ)
Το Ψαλτήριον Με Σύντομη Ερμηνεία στη δημοτική των εκδόσεων Σωτήρ .
Μέγεθος : 11 × 15 εκ. , σελίδες 677 .
======================
Ὅποιος κράτησε στά χέρια του εὐλαβικά τό ἱερό Ψαλτήριο, τό θεόπνευστο βιβλίο πού περιέχει τούς 150 Ψαλμούς τοῦ Δαβίδ καί ἄλλων ποιητῶν τῆς ἐποχῆς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅποιος τό μελέτησε μέ προσοχή καί τό ἔκανε προσευχή θερμή καί κραυγή τῆς ψυχῆς του, αὐτός ἔχει γνωρίσει μιά ὁδό ζωῆς ἀληθινῆς καί ἁγίας, ἕναν τρόπο ἀναζητήσεως καί συναντήσεως τοῦ Θεοῦ καί βαθιᾶς ἀνακουφίσεως τῆς ψυχῆς του. Αὐτός προπαντός ἔμαθε νά δοξολογεῖ ἀπό τά βάθη τῆς ψυχῆς του τόν Θεό, διότι τό Ψαλτήριο εἶναι κυρίως βιβλίο ὑπέροχων ὕμνων τοῦ μεγαλείου τοῦ Θεοῦ, πού τούς ἔψαλλαν στήν ἐποχή τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μέ τή συνοδεία ἔγχορδων ὀργάνων, ὅπως ἦταν τό ψαλτήριο. Γι’ αὐτό καί τό σύνολο τῶν ὕμνων αὐτῶν πῆρε τό ὄνομα «Ψαλτήριο».
Τό Ψαλτήριο εἶναι τό καλύτερο καί πλουσιότερο βιβλίο προσευχῶν τῆς Ἐκκλησίας μας. Γι’ αὐτό καί χρησιμοποιεῖται σέ ὅλες τίς ἱερές Ἀκολουθίες της. Στόν Ἑσπερινό καί στά Ἀπόδειπνα, στό Μεσονυκτικό καί στόν Ὄρθρο, στίς Ὧρες καί στή θεία Λειτουργία διαβάζονται ἀπαραιτήτως Ψαλμοί. Στά μοναστήρια μάλιστα παρεμβάλλονται στίς Ἀκολουθίες ἐπιπλέον τά λεγόμενα Καθίσματα τοῦ Ψαλτηρίου, δηλαδή ὁμάδες συνεχόμενων Ψαλμῶν. Καί ἔτσι μέσα στόν κύκλο τῶν Ἀκολουθιῶν τῆς ἑβδομάδος διαβάζεται μία φορά ὅλο τό Ψαλτήρι, καί οἱ 150 Ψαλμοί του. Καί κατά τήν περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς διαβάζεται δύο φορές μέσα στήν ἑβδομάδα. Τόσο πολύ εἶναι ἀγαπητό ἀπό τήν Ἐκκλησία μας καί τόσο πολύ διαποτίζει τή ζωή της.
Ψαλτήριον Με Σύντομη Ερμηνεία (Τρεμπέλα)
===================
Οι Ιερές ακολουθίες.
Το επίκεντρο των ιερών ακολουθιών είναι η θεία Λειτουργία. Όλες οι άλλες ακολουθίες τελούνται πριν απ’ αυτήν, μετά και γύρω απ’ αυτήν. Η ψαλτική τέχνη ασκεί πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλες τις ακολουθίες και κορυφώνεται κατά τη θεία Λειτουργία. Σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, διακρίνονται διάφορα είδη και τόποι ακολουθιών, οι οποίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Στην πρώτη υπάγονται οι Ιεροπραξίες και τα Μυστήρια (θεία Λειτουργία, Αγιασμός, Βάπτισμα, Γάμος, Ευχέλαιο, Εγκαίνια, Εξόδιος). Στη δεύτερη οι Ακολουθίες του Νυχθημέρου (Όρθρος, Ώρες, Εσπερινός, Απόδειπνο, Μεσονυκτικό). Η θεία Λειτουργία συνδυάζεται με ορισμένα από τα Μυστήρια (Βάπτισμα, Γάμος, Εγκαίνια). Οι ακολουθίες του Νυχθημέρου αποτελούν τους καιρούς της λατρείας, όπως φαίνεται άλλωστε από τις ονομασίες τους. Συνδέονται δηλαδή με συγκεκριμένες ώρες της ημέρας και της νύκτας. Στη μοναστηριακή πράξη τελούνται όλες οι ακολουθίες του νυχθημέρου, ενώ στην ενοριακή οι τρεις βασικές: Εσπερινός, Όρθρος, θεία Λειτουργία, στις οποίες διανέμεται η κατά περίπτωση υμνογραφία, σύμφωνα με το τρέχον εορτολόγιο. Κάθε εορτή δηλαδή πλαισιώνεται με τη δική της υμνογραφία στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του λειτουργικού Τυπικού. Το Τυπικό εξειδικεύει το περιεχόμενό του κατά ενότητες, στις οποίες καθορίζονται τα τελούμενα, σύμφωνα με τις ποικίλες συμπτώσεις του ημερολογίου και του είδους της εορτής, δηλαδή του κινητού και ακίνητου εορτολογίου. Οι συμπτώσεις αυτές είναι εξαιρετικά πολύπλοκες. Σύμφωνα με όσα λέχθηκαν είναι αυτονόητη η ευθύνη όλων των συντελεστών της λατρείας και προπαντός του Πρωτοψάλτου, στον οποίο αντιστοιχεί το μεγαλύτερο ποσοστό των παρεμβάσεών του στις ακολουθίες. Από αυτή την άποψη, είναι αυτονόητο πάλι ότι ο Πρωτοψάλτης πρέπει να διαθέτει μεγάλη μόρφωση και εμπειρία, αυξημένη ευθύνη και ετοιμότητα, γνώσεις δηλαδή και προσόντα για την άσκηση του έργου του. Από άλλη σημαντική άποψη σημειώνεται το μεγάλο και ποικίλο εύρος των ιερών ακολουθιών, αλλά και οι χρονικές διαστάσεις του, σημεία τα οποία απαιτούν εκτός των αναφερθέντων στοιχείων, ειδική προετοιμασία, μελέτη και προπαρασκευή του ρεπερτορίου. Αρκεί να αναφερθεί ο αριθμός των Κυριακών και μεγάλων εορτών, που ανέρχεται στις εκατόν πενήντα περίπου, εκτός των άλλων ιεροπραξιών στις οποίες οι ψάλτες είναι υποχρεωμένοι να παρευρίσκονται. Η σημαντική, ωστόσο, πτυχή του μεγάλου αριθμού των Ιερών Ακολουθιών που ενδιαφέρει ιδιαίτερα την ψαλτική τέχνη είναι ότι συνιστούν μια πλήρη διαβαθμισμένη εκπαίδευση. Χωρίς την τακτική συμμετοχή στις Ιερές ακολουθίες και την ιδιαίτερη φροντίδα του Δασκάλου Πρωτοψάλτου δεν είναι δυνατόν να υπάρξει η κατάλληλη διαδοχή προσώπων στο ιεροψαλτικό έργο.